De vergelijkende matrix maakt de samenhang inzichtelijk tussen de verschillende kaders. Het vertrekpunt is het Kwaliteitskader FZ. Dit kader is als enige kader volledig opgenomen in de matrix. De andere kaders zijn alleen ingevuld op de onderdelen die horen bij de genoemde categorieën. Voor de volledige teksten van deze overige kaders, verwijzen we je graag naar de relevante organisaties.
Deze matrix is tot stand gekomen vanuit een samenwerking tussen de Vereniging Gehandicaptenzorg Nederland (VGN), ForZo/JJI, Valente en het EFP.
Hoe gebruik je deze matrix?
In de regel Kaders om te vergelijken selecteer je het Kwaliteitskader FZ en één of twee andere kaders door op het balkje te klikken, deze kleurt dan blauw. Er zijn maximaal 3 kaders tegelijk te vergelijken. Na het selecteren van één of meerdere kader(s), kan de inhoud geëxporteerd worden in Excel met de knop exporteren.
Verticaal in de matrix staan alle categorieën genoemd. Door de indeling (pijlers/hoofdstukken) van de verschillende kaders naast elkaar te leggen, zijn er gemeenschappelijke categorieën vastgesteld.
Daarnaast kun je zoeken op sleutelwoorden. Via de sleutelwoorden zoek je specifieker op begrippen die binnen de verschillende categorieën vallen.
Tot slot kan je gebruik maken van zoeken in de matrix. Zoek hier op je eigen zoekterm en het resultaat geeft de onderdelen weer waar dit woord in terug komt.
NB: Wanneer je niet het Kwaliteitskader FZ meeneemt in de vergelijking, dus bijvoorbeeld alleen het IZA en het toetsingskader WMO vergelijkt, zal de vergelijking niet compleet zijn. Dit komt omdat het Kwaliteitskader FZ als uitgangspunt is genomen en als enige kader compleet is opgenomen.
Denk mee!
Heb je feedback op deze inhoud? Of mis je iets? Laat het ons weten via de paarse knop rechtsonder in de pagina. Graag verbeteren we de matrix om zo het (forensische) veld nog beter te ondersteunen bij de implementatie van het Kwaliteitskader FZ.
7.1. De organisatie heeft een meerjarenplan waarin beschreven wordt hoe de organisatie de kwaliteitsaspecten genoemd in dit Kwaliteitskader beoogt te implementeren. De organisatie actualiseert het meerjarenplan minimaal jaarlijks. Het meerjarenplan is vormvrij en mag desgewenst geïntegreerd worden met andere meerjarenplannen van de organisatie.
Kwaliteitsmanagement
7.1.1. A. De organisatie stelt het meerjarenplan op in afstemming met een vertegenwoordiging van patiënten/cliënten (eventueel in een patiënten/cliënten- of verwantenraad), en medische en professionele staf (bijvoorbeeld vertegenwoordiging in een verpleegkundig-agogische adviesraad). Daarnaast bespreekt de organisatie het meerjarenplan binnen het lerend netwerk. Doel hiervan is om samen doelen te stellen en te leren.
Rapportage
7.1.2. De organisatie stelt per kalenderjaar een kwaliteitsverslag op of integreert de verslaglegging over kwaliteit in een ander (reeds bestaand) kwaliteits- of jaarverslag.
4.2.2 Elke zorgboerderij publiceert jaarlijks een openbaar kwaliteitsverslag waarin de ontwikkeling van en op de zorgboerderij wordt beschreven aan de hand van de volgende thema’s:
• Reflectie op de kwaliteit van het individuele zorgproces en de manier waarop kernwaarden tot hun recht komen (ring 1).
• Reflectie op de uitkomsten en de keuzes/acties naar aanleiding van de input uit de onderzoeken naar deelnemer-ervaringen en de inspraakmomenten (ring 2).
• Reflectie op het thema veiligheid en eventuele incidenten en klachten waar de zorgboerderij het afgelopen jaar mee te maken kreeg (ring 3).
• Reflectie op de ontwikkelingen ten aanzien van het functioneren en de vakbekwaamheid van het team op de zorgboerderij (ring 3).
• Reflectie op de uitkomsten van bedrijfsbezoek door één of meer externe personen (ring 3).
• Reflectie op de ingezette acties uit het voorgaande jaar en een beschrijving van geplande acties naar aanleiding van de reflectie op voorgaande thema’s (ring 4).
Rapportage
7.1.2. A. Door middel van het kwaliteitsverslag maken organisaties transparant waar ze staan met betrekking tot de implementatie van de kwaliteitsaspecten. Vanuit eigen reflectie, en in afstemming met patiënten/ cliënten (al dan niet via een patiënten-/cliënten-/verwantenraad) en medische en professionele staf (bijvoorbeeld via een verpleegkundig- agogische adviesraad), wordt beschreven wat is gerealiseerd en waar de organisatie nog op zal ontwikkelen.
4.4 Ring 4: Kwaliteitsverslag De vierde en laatste ring gaat over het laten zien van de identiteit van de zorgboerderij. Het gaat over laten zien wat er goed gaat, waaraan wordt gewerkt en hoe er op die manier continu gewerkt wordt aan goede en veilige zorg. Het gaat om het beschrijven en zichtbaar maken van de kernwaarden en de ontwikkeling van en op de zorgboerderij. Het kwaliteitsverslag dat binnen deze ring wordt gemaakt, is het visitekaartje van de zorgboerderij en de verantwoording naar de deelnemers, betrokkenen en opdrachtgevers zoals budgethouders, gemeenten en zorgkantoren.
Rapportage
7.1.2. C. In het kwaliteitsverslag komen minimaal onderstaande onderdelen terug. Wanneer het kwaliteitsverslag integraal onderdeel is van een ander kwaliteits- of jaarverslag, moeten onderstaande onderdelen, voor de geleverde Forensische Zorg herkenbaar en expliciet benoemd worden: i) Visie van de organisatie op het gebied van de Forensische Zorg. ii) Algemene informatie over de geleverde Forensische Zorg: (1) Type Forensische Zorg die de organisatie levert (settings, beveiligingsniveaus). (2) Aantal patiënten/cliënten op peildatum 31 december van het betreffende kalenderjaar. (3) Percentage Forensische Zorg (gefinancierd door DJI) ten opzichte van anders gefinancierde zorg (inclusief vrijwillige Forensische Zorg vallend onder de Zvw) in aantal patiënten/cliënten op 31 december van het betreffende kalenderjaar. iii) Voor de pijlers 1 t/m 4 geeft de organisatie in het kwaliteitsverslag een samenvatting van de behaalde resultaten en de huidige stand van zaken. Het beschrijft per pijler minimaal: (1) Een algemeen beeld van de mate waarin de organisatie wel of niet voldoet aan de kwaliteitsaspecten die onder deze pijler in dit Kwaliteitskader genoemd staan. (2) Een reflectie op de behaalde resultaten binnen deze pijler in het kalenderjaar waarover verslaglegging plaatsvindt. Hierbij is aandacht voor de successen en de aandachtspunten. De organisatie reflecteert aan de gestelde doelen in het eigen meerjarenplan (zie kwaliteitsaspect 1 in pijler 5). (3) De ontwikkelpunten voor het komend kalenderjaar binnen de pijler. iv) De binnen de setting afgesproken prestatie-indicatoren krijgen een plek in het jaarverslag. Naast de ‘cijfers’ geeft de organisatie een kwalitatieve toelichting op de cijfers.
4.4 Ring 4: Kwaliteitsverslag, 4.4.2 Elke zorgboerderij publiceert jaarlijks een openbaar kwaliteitsverslag waarin de ontwikkeling van en op de zorgboerderij wordt beschreven aan de hand van de volgende thema’s: • Reflectie op de kwaliteit van het individuele zorgproces en de manier waarop kernwaarden tot hun recht komen (ring 1). • Reflectie op de uitkomsten en de keuzes/acties naar aanleiding van de input uit de onderzoeken naar deelnemer-ervaringen en de inspraakmomenten (ring 2). • Reflectie op het thema veiligheid en eventuele incidenten en klachten waar de zorgboerderij het afgelopen jaar mee te maken kreeg (ring 3). • Reflectie op de ontwikkelingen ten aanzien van het functioneren en de vakbekwaamheid van het team op de zorgboerderij (ring 3). • Reflectie op de uitkomsten van bedrijfsbezoek door één of meer externe personen (ring 3). • Reflectie op de ingezette acties uit het voorgaande jaar en een beschrijving van geplande acties naar aanleiding van de reflectie op voorgaande thema’s (ring 4).
Rapportage
7.1.2. B. De organisatie bespreekt het kwaliteitsverslag breed binnen de organisatie en buitende de organisatie in het lerend netwerk. Doel hiervan is dat organisaties een cyclus in gaan waarin continu reflecteren, leren en verbeteren centraal staat. Op deze wijze wordt de lerende dialoog tussen de verschillende belanghebbenden binnen de organisatie en tussen de organisaties gevoed.
Rapportage
7.1.2. D. Het kwaliteitsverslag is uiterlijk 31 mei van het volgende kalenderjaar gereed.
Rapportage
7.1.2. E. Het kwaliteitsverslag wordt gepubliceerd, in ieder geval op de website van de organisatie. Hiermee is het kwaliteitsverslag toegankelijk voor iedereen en daarmee wordt in een transparante informatieverstrekking aan de maatschappij en andere stakeholders voorzien. Het kwaliteitsverslag blijft minimaal 5 jaar openbaar toegankelijk.
4.4 Ring 4: Kwaliteitsverslag, 4.4.2 Wat mag je minimaal verwachten? Elke zorgboerderij publiceert jaarlijks een openbaar kwaliteitsverslag waarin de ontwikkeling van en op de zorgboerderij wordt beschreven aan de hand van de volgende thema’s: • Reflectie op de kwaliteit van het individuele zorgproces en de manier waarop kernwaarden tot hun recht komen (ring 1). • Reflectie op de uitkomsten en de keuzes/acties naar aanleiding van de input uit de onderzoeken naar deelnemer-ervaringen en de inspraakmomenten (ring 2). • Reflectie op het thema veiligheid en eventuele incidenten en klachten waar de zorgboerderij het afgelopen jaar mee te maken kreeg (ring 3). • Reflectie op de ontwikkelingen ten aanzien van het functioneren en de vakbekwaamheid van het team op de zorgboerderij (ring 3). • Reflectie op de uitkomsten van bedrijfsbezoek door één of meer externe personen (ring 3). • Reflectie op de ingezette acties uit het voorgaande jaar en een beschrijving van geplande acties naar aanleiding van de reflectie op voorgaande thema’s (ring 4).
Rapportage
7.1.3. De organisatie levert indicatoren en gegevens aan volgens de geldende aanleververplichtingen. Het betreft onder andere (en alleen indien voor de setting van toepassing) de prestatieindicatoren zoals beschreven in de Gids prestatie-indicatoren forensische psychiatrie en de doelmatigheidsindicatoren voor de FPC’s zoals beschreven in de Handleiding bekostiging en verantwoording van DJI.
g. Ten behoeve van implementatie en
monitoring wordt door partijen gezamenlijk spiegelinformatie opgesteld die transparant is voor aanbieders, verzekeraars, toezichthouders en zorggebruikers. Daarvoor wordt een infrastructuur voor spiegelinformatie ingericht onder regie van VWS (zie punt 13c en 13d).
Rapportage
b. De kwaliteit van de interventies wordt
mede beoordeeld vanuit het patiëntperspectief door transparantie per zorgaanbieder en vakgroep aan patiënten en verzekeraars, zoals de Patient Reported Outcome Measures (PROM’s), Patient Reported Experience Measures (PREM’s) en kwaliteit van leven, en het maatschappelijke perspectief op toegankelijkheid en betaalbaarheid. Dit gebeurt vanuit registraties waarvan de nut en noodzaak is getoetst (conform de afgesproken governance) en wordt onderschreven waarin de (generieke) PROM’s en PREM’s zijn meegenomen, maar ook aan de hand van aanvullende brondata (zie ook het thema digitalisering) zoals Vektis, DHD (Dutch Hospital Data) in relatie tot onder andere de kwaliteitsregistraties, Elektronisch voorschrijven (EVS) en Palga, zodat kwaliteitsgegevens in samenhang kunnen worden beoordeeld tot (kosten) efectiviteit en doelmatigheid.
Rapportage
e. Om de cyclus rond te maken worden bij
voorkeur vanuit registraties waarvan de nut en noodzaak is getoetst en wordt onderschreven continu data beschikbaar gemaakt voor zorgverleners, patiënten, zorgaanbieders, zorgverzekeraars en overheidspartijen om vanuit maatschappelijk perspectief kennishiaten in kaart te brengen, te agenderen, te evalueren/duiden, de inzichten vervolgens te (de-)implementeren en resultaten ten aanzien van passende zorg te monitoren.
Rapportage
g. Zorgverleners verzamelen en
registreren, waar relevant, op systematische wijze gegevens over de kwaliteit van zorg om allereerst continu leren en verbeteren op lokaal niveau (bv huisartsen en ziekenhuizen), regionaal niveau en landelijk niveau mogelijk te maken. Binnen de GGZ gebeurt dit o.a. aan de hand van zorgvraagtypering.
Rapportage
d. De ggz werkt verder aan het vergroten
van de transparantie en het verschaffen van uitkomstinformatie. In het komende jaar ontwikkelen we een realistisch tijdpad via de doorontwikkeling van zorgvraagtypering en CQI waarlangs we onder de juiste randvoorwaarden (privacy ed.) deze ambitie kunnen invullen, met als deadline voor beide doorontwikkelingen 1 januari 2025.
Rapportage
a. Er is versnelling nodig in het transparant
maken van kwaliteitsgegevens in de ggz. Partijen gaan onder procesbegeleiding van het Zorginstituut werken aan meer uitkomstinformatie ten behoeve van toezicht, samen beslissen, leren en verbeteren en voor ondersteuning van zorgverzekeraars bij het contracteren van de juiste zorgaanbieder middels kwalitatieve en kwantitatieve uitkomstindicatoren.
Externe communicatie en samenwerking
4.3.2 Daarnaast vindt er minimaal één keer per jaar een vorm van reflectie plaats met één of meer externe(n) op één of meer van bovengenoemde onderwerpen. Deze reflectie vindt gestructureerd/ methodisch plaats. Dit kan in de vorm van een bedrijfsbezoek door één of meer personen van buiten de boerderij, externe intervisie of een externe audit.
Kwaliteitsmanagement
5.1.2. E. Resultaten van de tevredenheids- en/of ervaringsmetingen zijn vindbaar voor patiënten/ cliënten (en hun naasten) (bijvoorbeeld door publicatie in kwaliteitsverslag en/of op website) en worden met de betreffende professionals besproken (zowel uitkomsten van tevredenheidsen/ of ervaringsonderzoeken onder patiënten/cliënten/naasten als tevredenheids- en ervaringsonderzoeken onder professionals).