Signalenkaart
De signalenkaart is een hulpmiddel dat wordt gebruikt om te bepalen hoe medewerkers zich voelen en wat er speelt bij de persoon zelf of binnen het team. De signalenkaart maakt gebruik van verschillende signalen waaruit lering kan worden getrokken. Deze kaart is op teamniveau ontwikkeld op basis van de gezamenlijke kernwaarden en normen van het team. Dit zorgt ervoor dat het team gezamenlijke waarden ontwikkelt waarmee zowel het team als het individu zich kan identificeren. Elke kernwaarde is uitgewerkt in het gedrag dat wordt getoond en welke interventies daarbij horen. Een voorbeeld van een signaal is dat medewerkers te veel betrokken zijn bij een cliënt. De basis van de signalenkaart is het thema ‘integriteit’. Daarnaast hebben enkele afdelingen een signalenkaart ontwikkeld op basis van het thema ‘teamsamenwerking’. Tijdens elk werkoverleg worden thema’s zoals het werkklimaat en integriteit besproken aan de hand van de signalenkaart. Het team bespreekt vragen zoals: ‘Hoe voel je je vandaag?’ en ‘Hoe verloopt het contact met de cliënten?’. Er wordt vastgesteld in welke kleur een team zich bevindt: groen betekent ‘stabiel’, oranje betekent ‘gevarenzone’ en rood betekent ‘alarmerend’. Elke fase heeft kenmerken en bijbehorende acties die kunnen worden ingezet. De signalenkaart heeft het team geholpen om beter met elkaar te communiceren en stappen te zetten in de (team)ontwikkeling.
Dit betreft een parel uit het Kwaliteitsnetwerk BW/MO cyclus 2.