Ondersteuning van de teams
De kliniek biedt extra ondersteuning aan de teams door de inzet van personeelsbegeleiders en rehabilitatiemedewerkers. Er zijn meerdere personeelsbegeleiders in dienst die aan verschillende teams zijn gekoppeld en 24/7 bereikbaar zijn. Deze begeleiders hebben een coachende rol voor zowel teams als individuele medewerkers. Ze besteden structureel aandacht aan nieuwe medewerkers, geven feedback, begeleiden intervisiesessies en creëren een open en ontspannen werkomgeving. Daarnaast bieden personeelsbegeleiders ondersteuning na incidenten.
Ook zijn er rehabilitatiemedewerkers in dienst, die worden ingezet wanneer de stap naar dagbesteding of werk te groot is. Deze medewerkers maken op een laagdrempelige manier contact met de patiënt en begeleiden hen bij actieve of creatieve bezigheden. Dit stimuleert de patiënt om vanuit een veilige omgeving werkzaamheden op te pakken en verlaagt de drempel naar dagbesteding of werk. Een bijkomend voordeel is dat er structureel individuele aandacht wordt geboden zonder extra druk op de bezetting. Op deze manier kan de kliniek zorg op maat bieden en inspelen op de actuele behoeften en wensen van de patiënt.
Dit betreft een parel uit het Kwaliteitsnetwerk FPC/K cyclus 3.