Oval halfCircle half
Terug

Het betrekken en informeren van het sociale netwerk van de patiënt

De kliniek heeft twee maatschappelijk werkers in dienst, elk met een caseload van dertien patiënten uit beide afdelingen. Door de relatief kleine caseload in vergelijking met andere FPC/K’s, hebben de maatschappelijk werkers voldoende tijd en ruimte om het sociale netwerk van de patiënt bij de behandeling te betrekken. Ze hebben een goed overzicht van het sociale netwerk van de patiënt en besteden hier veel aandacht aan. Diverse acties worden ondernomen om het sociale netwerk goed te informeren en te betrekken bij de behandeling. Zo worden familieleden of andere naasten vooraf gescreend en wordt er bij opname contact opgenomen om een contactpersoon aan te wijzen. Na de behandelplanbespreking wordt een kennismakingsgesprek gepland om de opgestelde doelen met het netwerk te bespreken, uitleg te geven, de huisregels door te nemen en te bespreken hoe het contact met de patiënt is en wat er in de loop der jaren is gebeurd. De voorwaarden voor sociaal verlof worden doorgenomen en de maatschappelijk werker spreekt vooraf met de bezoeker als deze op bezoek wil komen. Er vinden veel netwerkgesprekken plaats en als het netwerk niet persoonlijk kan langskomen, wordt er gebruik gemaakt van videobellen. Het sociale netwerk is enkele keren aanwezig bij behandelplanbesprekingen en indien nodig wordt er een tolk ingezet.

Dit betreft een parel uit het Kwaliteitsnetwerk FPC/K cyclus 3.  

Meer over deze parels

Deel jouw voorbeeld