Oval halfCircle half
Terug

Kwaliteitsverslag ingeleverd en nu?

Publicatiedatum: 3 juli 2023

Kwaliteitsverslagen 

Divisie ForZo/JJI ontving in mei 2023 de kwaliteitsverslagen. Het team Kwaliteit is gestart met het lezen van alle kwaliteitsverslagen. Daarbij concentreert het team Kwaliteit zich in eerste instantie op hoe de zorgaanbieder de komende jaren de kwaliteitsaspecten wil gaan implementeren. Daarnaast geven de kwaliteitsverslagen een eerste beeld van hoe de implementatie per aspect per zorgaanbieder vordert.  

Goede voorbeelden over de vorm van het kwaliteitsverslag noteert het team Kwaliteit, en kunnen voor andere zorgaanbieders ter inspiratie dienen. Een organisatie kan dit met de sector delen door dit als best practice in te dienen op de website kwaliteitskaderfz.nl.  
 
Ook het EFP ontving de kwaliteitsverslagen via Divisie ForZo/JJI. Het EFP monitort de implementatie van het Kwaliteitskader FZ op landelijke niveau. De monitoring vanuit het EFP  is bedoeld om een beeld te vormen hoe het veld ervoor staat voor wat betreft de implementatie: waar zit energie op, wat zijn knelpunten, waar moet meer of minder op worden ingezet, zijn er aandachtspunten voor de implementatie etc. Dit is een andere vorm van monitoring dan die van Forzo / JJI.  
 

Medewerkersmetingen 

In voorbereiding op 2028 hebben DJI en de betrokken partijen 14 thema's ontwikkeld die de implementatie ondersteunen en onderdeel zijn van het kwaliteitsgesprek. Deze thema's zijn vastgesteld door het BO FZ en dragen bij aan een geleidelijke invoering van het Kwaliteitskader FZ. De thema's die in de kwaliteitsgesprekken aan bod zijn verdeeld over de looptijd van de implementatie van het Kwaliteitskader FZ. Hierbij de link naar de 14 thema's van het Kwaliteitskader FZ: 14 thema's - KwaliteitskaderFZ 

Eén van de centrale thema's voor 2023 is thema 11: medewerkersmetingen. Dit thema houdt in dat metingen periodiek worden uitgevoerd en de resultaten worden toegepast in de lerende cyclus. Dit sluit aan bij kwaliteitsaspect 5.1.2e van het Kwaliteitskader FZ, waarin staat dat de resultaten van tevredenheids- en/of ervaringsmetingen beschikbaar moeten zijn voor patiënten/cliënten (en hun naasten), bijvoorbeeld door publicatie in het kwaliteitsverslag en/of op de website. Ook worden deze resultaten besproken met de betrokken professionals, zowel de uitkomsten van tevredenheids- en/of ervaringsonderzoeken onder patiënten/cliënten/naasten als de tevredenheids- en ervaringsonderzoeken onder professionals. 

Als je vragen hebt over hoe je dit aanpakt, kun je gebruikmaken van het overzicht van goede voorbeelden dat de sector biedt. Dit overzicht vind je hier en kan worden aangevuld met goede voorbeelden uit jouw eigen praktijk. Dit doe je via deze link. Hiermee helpt de sector elkaar verder.  

Namens ForZo/JJI,  

Team Kwaliteit 

Deel jouw voorbeeld