Aansluiting bij de cliënt
Het reviewteam heeft gemerkt dat medewerkers veel aandacht hebben voor het aansluiten bij de cliënt en zijn of haar wensen en behoeften. Dit viel op in het gesprek met de medewerkers en ook de cliënten die gesproken zijn tijdens de reviewdag beaamden dat. Medewerkers zijn zich bewust van het belang van het laagdrempelig in contact komen met cliënten. Bij de woonlocatie aan de Diepenveenseweg in Deventer wordt dit bijvoorbeeld gestimuleerd door drie koffiemomenten op een dag, waar cliënten binnen kunnen lopen voor een kop koffie en een gesprek. Zeker als een cliënt net bij RIBW Overijssel is komen wonen is het contact erg belangrijk en wordt hier tijd en moeite in gestoken. De houding van de medewerkers is hierin dat er naast de cliënt gestaan wordt en dat begeleiding present en zichtbaar is voor de cliënten. Deze manier van werken laat zien dat de methodiek Steunend Rationeel Handelen (SRH) goed is doordrongen in de begeleiding van cliënten.
Dit betreft een parel uit het Kwaliteitsnetwerk BW/MO cyclus 1.